temat wybrany: w jakich silnikach jest dpf
Czy wiesz, co to jest DPF? To skrót od angielskiego Diesal Particulate Filter, czyli filtr cząstek stałych, który montowany jest w silnikach wysokoprężnych. Jego zadaniem jest redukowanie emisji cząstek stałych do atmosfery. Warto więc wiedzieć, w jakich silnikach znajduje się DPF i jak o niego dbać.
DPF zazwyczaj montowany jest w silnikach diesla, czyli w samochodach osobowych oraz ciężarowych. Jest to wymóg prawny, który od 2009 roku obowiązuje w Europie. Ale DPF montowany jest także w niektórych silnikach benzynowych, ale jest to zdecydowanie rzadziej spotykane.
Jak dbać o DPF? Najważniejszą rzeczą, którą trzeba robić, to regularne długie przejazdy. Wymagane jest to, aby silnik rozgrzał się do temperatury, w której DPF może poprawnie działać i wypalić nagromadzone cząstki stałe. W przypadku krótkich przejazdów, DPF nie będzie miał szansy na wypalenie nagromadzonego osadu, co prowadzi do jego zapchania.
Jeśli jednak już doszło do zapchania DPF, to konieczne jest wykonanie regeneracji. Można ją zrobić na dwa sposoby – ręcznie, w serwisie, lub automatycznie, podczas jazdy. W przypadku regeneracji ręcznej należy nie tylko wymienić filtr, ale także zdiagnozować przyczynę zapchania.
Jeśli chodzi o regenerację automatyczną, to odbywa się podczas dłuższych wypraw samochodem. W tym czasie silnik osiąga wymaganą temperaturę, a system automatycznie regeneruje DPF. Oczywiście, to nie zawsze jest skuteczne, dlatego warto regularnie sprawdzać stan filtra i jego pracę.
Podsumowując, DPF montowany jest w silnikach wysokoprężnych, a jego zadaniem jest redukowanie emisji cząstek stałych do atmosfery. Ważne jest regularne długie przejazdy, aby DPF miał szansę na wypalenie nagromadzonego osadu. Jeśli jednak doszło do zapchania, konieczne jest wykonanie regeneracji, której można dokonać ręcznie lub automatycznie. Wszystko po to, aby silnik pracował sprawnie i bezpiecznie.